Łukasz Zymiera, zarządzający Strategią Akcyjną USA:
Strategia Akcyjna USA w marcu br. odnotowała wzrost o 1,4%, przy spadku benchmarku o 7,8%. Od początku roku do końca marca Strategia uzyskała stopę zwrotu na poziomie +5,5%, przy benchmarku, który spadł o 12,4%.
Bardzo pozytywny wynik Strategii w tym roku względem bechmarku jest rezultatem wysokiego zaangażowania w styczniu w spółki z branży technologicznej, zwłaszcza w spółki zajmujące się oprogramowaniem, oraz z sektora półprzewodników. W lutym natomiast alokacja w akcje została znacznie ograniczona ze względu na rozpowszechnianie się koronawirusa SARS-CoV-2.
W ostatnich pięciu tygodniach obserwowane jest mocne odbicie na rynkach akcyjnych, dzięki wsparciu rynków finansowych i gospodarek przez banki centralne i rządy. Niemniej czeka nas recesja, wzrost bezrobocia, niższe wydatki konsumenckie i w związki z tym uważam, że niektóre wyceny spółek giełdowych nie dyskontują pogorszenia się wyników.
Wygrani i przegrani
Wybuch wirusa w drugiej największej gospodarce świata doprowadził do zamknięcia wielu fabryk, zmusił do pozostania w domach chińskich obywateli, a międzynarodowe linie lotnicze zawiesiły loty do Państwa Środka. Rozprzestrzenianie się wirusa poza Chinami sprawiło, że niektóre państwa zakazały organizowanie imprez masowych, a firmy ograniczyły wyjazdy służbowe pracowników.
Spółki kontra wirus
Niektóre firmy zbankrutują, ale będą także spółki, które z tej pandemii wyjdą zwycięsko. Moim zdaniem wiele firm będzie beneficjentami obecnej sytuacji w długim terminie, jak m.in Amazon, który skorzysta na zmianie zachowania konsumentów, czyli częstszych zakupach w Internecie kosztem tradycyjnych sklepów oraz na większej chęci współpracy firm z Amazonem, aby sprzedawać za ich pośrednictwem. W krótkim terminie może pojawić się presja na marże związana z wyższymi kosztami pracowniczymi, większe zatrudnienie i podwyżki płac, oraz wyższy udział niskomarżowych produktów, które są sprzedawane w dobie pandemii.
Ponadto, możemy mieć do czynienia z bardzo wyprzedażowym rynkiem. Problemy płynnościowe niektórych firm mogą zmusić je do sprzedawania po niższych cenach swoich produktów, a w dodatku recesja wpłynie na mniejsze wydatki konsumencie. W długim terminie Amazon powinien szybciej zdobywać rynek, bo niektóre firmy znikną z rynku, a sieci domów handlowych Macy’s czy JC Penney będą musiały przejść dużą restrukturyzację.
Jak inwestujemy?
W pierwszej połowie lutego br. znacznie zostało obniżone ryzyko inwestycyjne Strategii. Wyszliśmy z wielu inwestycji, które w ostatnich miesiącach pozwoliły dużo zarobić. Obecnie w ramach Strategii Akcyjnej USA nieco ponad 50% środków jest zainwestowane w akcje (limit inwestycyjny od 50% do 100% akcje). Pozostała część to fundusze ETF inwestujące w obligacje rządowe USA, fundusz EFF odzwierciedlający cenę złota oraz gotówka. Gotówka posłuży w przyszłości do zakupu atrakcyjnie wycenianych spółek z dobrymi perspektywami. Obecnie unikamy inwestycji w branże, które najbardziej odczują skutki rozprzestrzeniania się wirusa, m.in. w branżę turystyczną, lotniczą, motoryzacyjną, bankową oraz zwracamy szczególną uwagę na sytuację finansową spółek, tzn. nie inwestujemy w spółki mocno zadłużone, które w przypadku ewentualnej recesji będą miały trudności finansowe.
Wyniki historyczne
W 2019 roku Strategia Akcyjna USA uzyskała w stopę zwrotu na poziomie +39,9%, przy benchmarku +32,2. W 2018 roku Strategia Akcyjna USA uzyskała w stopę zwrotu na poziomie +21,4%, przy benchmarku +2,6.
Podobne wpisy: