Informacja reklamowa. Producenci samochodów stoją w obliczu różnorodnych przeszkód. Obawy inwestorów dotyczą m.in. przejścia na napęd elektryczny.
O ile jeszcze jakiś czas temu można było sądzić, że branża będzie podlegać konsolidacji, o tyle pojawienie się w ostatnich latach wielu nowych marek chińskich wydaje się przeczyć tej teorii. Warto zauważyć, że dotychczasowe przewagi producentów samochodów, takie jak zaawansowane silniki czy układy napędowe, tracą na znaczeniu w obliczu masowego wprowadzenia napędu elektrycznego. Producenci chińscy, korzystając z własnych innowacji i wsparcia rządu, radzą sobie coraz lepiej na lokalnym rynku, choć nie tylko tam. Jeden z największych globalnych producentów samochodów, Volkswagen, traci udział rynkowy w Chinach. Nie dotyczy to jednak tylko Volkswagena, udział w rynku producentów spoza Chin spadł z 60 proc. w 2019 r. do około 40 proc. obecnie.
Ostatnie wysiłki producentów, poza rozwojem samochodów elektrycznych, skupione są również na redukcji kosztów, a coraz więcej firm mówi o koncentracji na poprawie marż, a nie liczbie sprzedanych aut. Inwestorzy pozytywnie odbierają taką strategię, co widać po kursie akcji Stellantisa, właściciela takich marek jak Peugeot czy Fiat, który wzrósł w tym roku o przeszło 50 proc. i generuje jedne z najwyższych marż w branży. Z kolei strategia inwestycyjna Volkswagena zakłada nakłady inwestycyjne na poziomie 180 mld euro w najbliższych latach. Dla porównania kapitalizacja spółki wynosi zaledwie 60 mld, co w mojej ocenie dobitnie pokazuje brak wiary inwestorów w słuszność nowej strategii.
Problemem sektora jest też fakt, że obecnie marże generowane na samochodach elektrycznych są niższe niż w przypadku aut spalinowych ze względu na wysoki udział baterii w kosztach produkcji auta. Wiele firm oczekuje rozwiązania tego problemu przy okazji wprowadzenia nowych modeli samochodów, które mają być wyposażone w bardziej efektywne, a zarazem tańsze baterie. Rynek wydaje się jednak być sceptycznie nastawiony do tych obietnic, a inwestorzy dostrzegają wiele ryzyk dla branży i jest to, przynajmniej częściowo, odzwierciedlone w wycenach spółek. Jednocyfrowe wskaźniki ceny do zysku, stopa dywidendy powyżej rentowności obligacji skarbowych i przepływy pieniężne dla akcjonariuszy w relacji do kapitalizacji na dwucyfrowym poziomie (z kilkoma wyjątkami) – tak wyceniani są zarówno europejscy, jak i amerykańscy producenci samochodów.
Tym, co producenci samochodów wciąż mogą zaoferować, jest marka, jej niezawodność oraz sieć sprzedaży. Jak na razie chińscy producenci tego nie mają, jednak już teraz widać ich wzmożone działania w tym zakresie. Są coraz mocniej obecni na targach samochodowych, a docierają do nas informacje, że aby podbić rynek, oferują atrakcyjne stawki europejskim dealerom. Zachodni producenci mają jeszcze trochę czasu, żeby zwiększyć dystans między nimi a chińską konkurencją, pytanie tylko, czy dobrze go wykorzystają.
Mateusz Janicki, Zarządzający w Caspar Asset Management S.A.
Artykuł opublikowany w Gazecie Giełdy i Inwestorów “Parkiet” 04 stycznia 2024 roku.
Podobne wpisy:
Nota prawna
Przedstawione powyżej informacje stanowią informację reklamową.
Przed zleceniem Caspar Asset Management S.A., usługi zarządzania portfelem instrumentów finansowych należy zapoznać się z Regulaminem świadczenia usług zarządzania aktywami przez Caspar Asset Management S.A., który zawiera szczegółowe informacje na temat warunków świadczenia ww. usługi, dostępnych strategii inwestycyjnych oraz ryzyka związanego z inwestowaniem, zgodnie z określoną strategią inwestycyjną.
Stopy zwrotu przedstawiają stopę zwrotu za dany okres, obliczoną metodą procentu składanego na podstawie średnich, miesięcznych stóp zwrotu z portfeli zarządzanych, zgodnie z określoną strategią przez cały okres danego miesiąca. Przy obliczaniu miesięcznych stóp zwrotu przyjmuje się równe wagi dla wszystkich portfeli zarządzanych zgodnie z daną strategią. Wyniki strategii inwestycyjnych zostały obliczone jako średnie wyniki brutto wszystkich portfeli zarządzanych w ramach danej strategii inwestycyjnej. Wyniki brutto nie uwzględniają naliczonej części zmiennej Mieszanej Opłaty za Zarządzanie. Szczegółowe informacje o modelu danej strategii inwestycyjnej znajdują się w opisach strategii inwestycyjnych. Podane wyniki nie uwzględniają opłaty za zarządzanie oraz podatków. Do stawki opłaty za zarządzanie doliczany jest podatek VAT. Szczegółowe informacje o naliczaniu opłat za zarządzanie określone są w Regulaminie Świadczenia Usług Zarządzania Aktywami w Caspar Asset Management S.A.
Prezentowane dane pochodzą ze źródeł własnych Caspar Asset Management S.A., i służą jedynie celom informacyjnym, reklamowym lub promocyjnym i nie powinny być wyłączną podstawą podejmowania jakichkolwiek decyzji inwestycyjnych. Przedstawione wyniki inwestycyjne zarządzania są wynikami historycznymi i nie stanowią gwarancji uzyskania podobnych wyników w przyszłości. Z inwestowaniem w portfele wiąże się ryzyko. Poziom tego ryzyka jest zróżnicowany i zależy m. in. od rodzaju strategii inwestycyjnej wybranej przez Klienta. Stopy zwrotu z portfeli mogą podlegać znacznym wahaniom wynikającym m. in. ze zmian wyceny rynkowej papierów wartościowych oraz w szczególności, w przypadku inwestowania w papiery wartościowe notowane za granicą ze zmian kursów walut. W związku z tym Klient musi liczyć się z możliwością osiągnięcia gorszego wyniku niż oczekiwany, a także z ryzykiem poniesienia straty.