Sztuczna inteligencja jest wśród nas – Łukasz Zymiera, Młodszy Zarządzający Caspar AM dla gazety Parkiet

Sztuczna inteligencja

Ze sztuczną inteligencją można utożsamiać fikcyjne postacie z takich filmów i seriali, jak Star Wars, ale coraz częściej spotykamy się z nią na co dzień. Choćby przeglądając strony internetowe, portale społecznościowe czy korzystając z aplikacji mobilnych. Systemy rekomendacji w serwisach Netlix czy Youtube opierają się na algorytmach sztucznej inteligencji, aby lepiej dopasować wyświetlane treści do upodobań danej osoby.

Chociaż termin artificial intelligence funkcjonuje od połowy XX wieku, to dopiero w ostatnich latach prace nad sztuczną inteligencją przestały być jedynie rozważaniami w ośrodkach naukowych. Stało się to dzięki znacznemu wzrostowi dostępnych danych, mocy obliczeniowej i upowszechnieniu chmury publicznej. Tak jak kiedyś ropa przyspieszyła rewolucję przemysłową, tak teraz dane stanowią paliwo do rozwoju takich dziedzin sztucznej inteligencji, jak machine learning i deep learning. Firma badawcza IDC prognozuje, że ilość danych w Internecie powinna się podwajać co 2-3 lata. Do tego obserwowany jest spadek kosztów przechowywania i przetwarzania danych, dzięki oferowanej infrastrukturze chmury publicznej przez takie firmy jak Amazon, Microsoft, czy Google. Także postęp w technologii oraz coraz wydajniejsze układy graficzne Nvidii, które sprawdzają się w obliczeniach równoległych lepiej niż procesory, przyczyniły się do przeniesienia ich do realnych zastosowań w biznesie.

Obecnie sztuczna inteligencja wykorzystywana jest przez firmy w celu usprawniania procesów sprzedaży oraz obsługi klienta poprzez systemy rekomendacji, inteligentne call center i chatboty m.in. w komunikatorze Messenger. Coraz większą rolę odgrywają wirtualni asystenci jak Alexa w sterowanym głosem urządzeniu Amazon Echo. Alexa może włączyć muzykę, ustawiać powiadomienia, czy odpowiadać na zadane pytania. Według IDC globalne wydatki na sztuczną inteligencję mają wynieść w 2018 roku 19,1 mld dolarów, co oznacza wzrost o ponad 50 procent rok do roku, a już w 2021 roku mogą sięgnąć 52,2 mld dolarów. Ogromny wzrost wynika ze świadomości firm, jak duże korzyści może przynieść zastosowanie sztucznej inteligencji w ich produktach czy usługach. W bankowości i finansach algorytmy wykorzystywane są do wykrywania oszustw i nadużyć, a firmy transportowe testują autonomiczne samochody.

Dzisiaj liderami w zastosowaniu sztucznej inteligencji są amerykańscy giganci internetowi m.in. Google, Amazon, Facebook oraz chińskie spółki określane mianem BAT – Baidu, Alibaba, Tencent. Inwestycje w tę technologię przestały być jednak domeną największych firm, inteligentne algorytmy zaczyna stosować coraz więcej mniejszych podmiotów. W długim terminie firmy wykorzystujące możliwości sztucznej inteligencji powinny zwiększać swoją efektywność i podnosić jakość swoich produktów i usług. Spółki, które tego nie zrobią, mogą stracić na konkurencyjności, a część z nich z pewnością wypadnie z rynku.

Łukasz Zymiera, Młodszy zarządzający Caspar Asset Management S.A.

Podobne wpisy:

zyczenia-caspar-am-tfi-2024
Życzenia Świąteczne od Grupy Caspar!
Przesyłamy Państwu życzenia wesołych Świąt Bożego Narodzenia. Pełnych radości i spędzonych w zdrowiu oraz wśród bliskich.
ring-caspara-12-2024-bedzie-sie-dzialo-www
Ring Caspara: Rok 2025 - będzie się działo!
Błażej Bogdziewicz, Piotr Przedwojski i Piotr Gajdziński rozmawiają o podsumowaniu 2024 roku oraz rollercoasterze, który może czekać inwestorów w najbliższym roku i sugerują... zapięcie pasów.
zyczenia-caspar-am-tfi-2024
Życzenia Świąteczne od Grupy Caspar!
Przesyłamy Państwu życzenia wesołych Świąt Bożego Narodzenia. Pełnych radości i spędzonych w zdrowiu oraz wśród bliskich.
ring-caspara-12-2024-bedzie-sie-dzialo-www
Ring Caspara: Rok 2025 - będzie się działo!
Błażej Bogdziewicz, Piotr Przedwojski i Piotr Gajdziński rozmawiają o podsumowaniu 2024 roku oraz rollercoasterze, który może czekać inwestorów w najbliższym roku i sugerują... zapięcie pasów.
infolinia-caspar-24-31
Skrócenie czasu pracy infolinii 24.12 oraz 31.12
W dniach 24 oraz 31 grudnia 2024 r. infolinie Caspar TFI S.A. oraz Caspar Asset Management S.A. będą dostępne do godziny 13:00.
krzysztof-kazmierczak-tekst-blogowy-1
Trump utrzyma wsparcie dla atomu - Krzysztof Kaźmierczak dla "Parkietu"
Poparcie dla atomu wśród republikanów może się utrzymać, zwłaszcza przy onshoringu – przenoszeniu łańcuchów dostaw do USA.
komentarz-caspar-tfi-listopad-2024-www
Komentarz inwestycyjny Caspar TFI: listopad 2024
W listopadzie indeksy grupujące akcje amerykańskich spółek odnotowały powszechne wzrosty, a główne indeksy giełdowe osiągnęły nowe szczyty. Jednak nie wszędzie wyglądało to tak samo.
infolinia-caspar-am-tfi
Skrócenie czasu pracy infolinii w piątek 6 grudnia 2024 r.
W dniu 6 grudnia 2024 r. infolinie Caspar TFI S.A. oraz Caspar Asset Management S.A. będą dostępne od godziny 10:00.

Udostępnij