Ze sztuczną inteligencją można utożsamiać fikcyjne postacie z takich filmów i seriali, jak Star Wars, ale coraz częściej spotykamy się z nią na co dzień. Choćby przeglądając strony internetowe, portale społecznościowe czy korzystając z aplikacji mobilnych. Systemy rekomendacji w serwisach Netlix czy Youtube opierają się na algorytmach sztucznej inteligencji, aby lepiej dopasować wyświetlane treści do upodobań danej osoby.
Chociaż termin artificial intelligence funkcjonuje od połowy XX wieku, to dopiero w ostatnich latach prace nad sztuczną inteligencją przestały być jedynie rozważaniami w ośrodkach naukowych. Stało się to dzięki znacznemu wzrostowi dostępnych danych, mocy obliczeniowej i upowszechnieniu chmury publicznej. Tak jak kiedyś ropa przyspieszyła rewolucję przemysłową, tak teraz dane stanowią paliwo do rozwoju takich dziedzin sztucznej inteligencji, jak machine learning i deep learning. Firma badawcza IDC prognozuje, że ilość danych w Internecie powinna się podwajać co 2-3 lata. Do tego obserwowany jest spadek kosztów przechowywania i przetwarzania danych, dzięki oferowanej infrastrukturze chmury publicznej przez takie firmy jak Amazon, Microsoft, czy Google. Także postęp w technologii oraz coraz wydajniejsze układy graficzne Nvidii, które sprawdzają się w obliczeniach równoległych lepiej niż procesory, przyczyniły się do przeniesienia ich do realnych zastosowań w biznesie.
Obecnie sztuczna inteligencja wykorzystywana jest przez firmy w celu usprawniania procesów sprzedaży oraz obsługi klienta poprzez systemy rekomendacji, inteligentne call center i chatboty m.in. w komunikatorze Messenger. Coraz większą rolę odgrywają wirtualni asystenci jak Alexa w sterowanym głosem urządzeniu Amazon Echo. Alexa może włączyć muzykę, ustawiać powiadomienia, czy odpowiadać na zadane pytania. Według IDC globalne wydatki na sztuczną inteligencję mają wynieść w 2018 roku 19,1 mld dolarów, co oznacza wzrost o ponad 50 procent rok do roku, a już w 2021 roku mogą sięgnąć 52,2 mld dolarów. Ogromny wzrost wynika ze świadomości firm, jak duże korzyści może przynieść zastosowanie sztucznej inteligencji w ich produktach czy usługach. W bankowości i finansach algorytmy wykorzystywane są do wykrywania oszustw i nadużyć, a firmy transportowe testują autonomiczne samochody.
Dzisiaj liderami w zastosowaniu sztucznej inteligencji są amerykańscy giganci internetowi m.in. Google, Amazon, Facebook oraz chińskie spółki określane mianem BAT – Baidu, Alibaba, Tencent. Inwestycje w tę technologię przestały być jednak domeną największych firm, inteligentne algorytmy zaczyna stosować coraz więcej mniejszych podmiotów. W długim terminie firmy wykorzystujące możliwości sztucznej inteligencji powinny zwiększać swoją efektywność i podnosić jakość swoich produktów i usług. Spółki, które tego nie zrobią, mogą stracić na konkurencyjności, a część z nich z pewnością wypadnie z rynku.
Łukasz Zymiera, Młodszy zarządzający Caspar Asset Management S.A.